محتوای طرح کسب و کار (BP)

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. مشخصات متقاضی
  2. مشخصات محل اجرای طرح
  3. عنوان محصول یا خدمت
  4. ظرفیت تولید سالانه محصول
  5. قیمت فروش کنونی هر واحد در بازار
  6. میزان سرمایه گذاری
  7. میزان اشتغال زایی طرح
  8. اعلام محرمانه بودن طرح

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. توصیف زمینه و موضوع اصلی کسب و کار
  2. ماموریت و اهداف اصلی کسب و کار
  3. فرصت و راهبرد
  4. پروژه و بازار هدف
  5. مزیتهای رقابتی
  6. سود دهی و توان جمع آوری آن
  7. تیم کاری
  8. اطلاعات مالی از وضعیت گذشته و برنامه ریزی برای آینده

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. محیط کسب و کار
  2. فرهنگ
  3. اقتصاد
  4. تغییرات جمعیتی

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. اندازه بازار و نرخ رشد
  2. بررسی روند های بازار
  3. ساختار بازار
  4. بررسی رقبا
  5. تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا
  6. بررسی فرصت صادرات و واردات محصول
  7. بررسی قیمت

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. رویه ها و فرآیند های تولید
  2. تکنولوژی تولید
  3. منحنی عمر تکنولوژی
  4. هزینه های دستیابی به تکنولوژی
  5. دانش فنی موجود در خصوص بهره برداری از تکنولوژی
  6. پتانسیل نیروی انسانی موجود در خصوص استفاده از تکنولوژی

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. معرفی شرکت
  2. اهداف ، چشم انداز و ماموریت
  3. راهبردها (تولید ، فروش ، خدمات)
  4. برنامه ها

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. معرفی محصولات
  2. مزیتهای رقابتی محصول
  3. معرفی آمیخته بازاریابی محصول

    این بخش شامل موارد ذیل است :

  1. فناوری و روش تولید مناسب
  2. مراحل یا فرایند تولید
  3. نمودار فرایند تولید
  4. برنامه کنترل کیفیت
  5. برآورد فضای مورد نیاز طرح
  6. برآورد امکانات و تاسیسات مورد نیاز طرح
  7. برآورد نیروی انسانی مورد نیاز
  8. برآورد منابع مورد نیاز
  9. پیش بینی تولید و فروش محصول
  10. ظرفیت کامل تولید
  11. مواد اولیه و بسته بندی

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. تجزیه وتحلیل بازار مشتریان
    1. اندازه بازار و روندهای آن
    2. تخمین سهم بازار و فروش
    3. ارزیابی آینده بازار
    4. رقابت ، حساسیتها و تهدیدها
  2. راهبردهای بازاریابی
    1. قیمت گذاری
    2. تبلیغات
    3. شیوه فروش
    4. توزیع
    5. سیاستهای خدماتی و گارانتی

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. تیم مدیریت
  2. منابع انسانی
  3. شرح وظایف
  4. حدود و اختیارات اعضای تشکیلات

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. عملیات ساختمانی و محوطه سازی
  2. انتقال فناوری
  3. اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی
  4. خرید ماشین آلات تولیدی
  5. تهیه مواد اولیه
  6. راه اندازی آزمایشی
  7. راه اندازی تجاری

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. تغییرات در نرخ بهره و نوسانات نرخ ارز
  2. قوانین و مقررات و سیاستهای اقتصادی

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. برآورد سرمایه ثابت و سرمایه در گردش
  2. برآورد هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه استهلاک
  3. برآورد هزینه تولید سالانه
  4. برآورد نحوه سرمایه گذاری
  5. کنترل مرتبط دیگر

    این بخش شامل موارد ذیل می باشد :

  1. توسعه موقعیتها و وظایف
  2. فرآینده های جدید در زمینه تولید و بسته بندی
  3. بهبود محصول و محصولات جدید

مستندات طرح کسب و کار یکی از ارکان اصلی در برقراری ارتباط با نهاده و سازمانی مالی و اعتباری است ، بدین منظور کسب و کار در بخش ذیل مورد ارزیابی قرار می گیرند :

  • ارزیابی فنی : هدف از اجرای این ارزیابی حصول اطمینان از صحت مبانی و شاخص های فیزیکی تاثیرات قوانین موجود در تهیه ماشین آلات ، نیروی انسانی متخصص ، فناوری و مولفه های عملیاتی اجرا طرح است .
  • ارزیابی اقتصادی و بازار : هدف از ارزیابی اقتصادی شناخت شاخص های یک کالا از نظر عرضه ، تقاضا ، قیمت فعلی و پیش بینی موارد فوق در یک دوره زمانی معین و برآورد کمبود یا مازاد کالا در آن دوره زمانی است .
  • ارزیابی مالی : عبارت است از شناخت منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح و زمان بازپرداخت آنها و همچنین پیش بینی خطرهای احتمالی ، سرمایه گذاری مطلوب و سود آوری قابل انتظار

 

  ثبت درخواست

 

 

محتوای امکان سنجی FS

خلاصه ای از تمامی بخش های کلیدی مطالعه امکان سنجی است که باید بعنوان یک سند مستقل قابل استفاده باشد.

توصیف نوع و ماهیت محصول یا خدمت مورد مطالعه ، کاربری ، مواد اولیه و اجزاء کلیدی و منابع تهیه و میزان دسترسی آنها ، چگونگی آزمایش محصول

ارائه اطلاعات فنی و تخصصی بیشتر در مورد محصول یا خدمت و نیازهای تحقیق و توسعه

تعریف و توصیف بازارهای هدف و شفاف سازی چگونگی بهره مندی مشتریان و مصرف کنندگان از مزایا و چرایی و چگونگی خریداری کالا ، محصول و خدمات

توصیف رقابت مستقیم و غیر مستقیم در بازار ، منابع ، استراتژیها و نفاط قوت و ضعف رقبای کلیدی ، موانع ورود ، ویژگی منحصر بفرد (مزیت) محصول/خدمت مورد مطالعه ، امکان تقلید و تخمین زمان لازم برای تقلید

تعریف و توصیف روشن از بخش صنعتی است که شرکت در آن فعالیت خواهد کرد. شامل اندازه ، میزان رشد و چشم انداز آن ، عرضه و تقاضا و روندهای آن ، نیروهای پیشران بازار آن نظیر نوآوری ، تغییرات فرهنگی و مقررات

توصیف مدل و چگونگی کسب درآمد شرکت

استراتژی های اساسی بازاریابی و فروش ، همکاری های استراتژیک ، استراتژی توزیع ، استراتژی قیمت گذاری و حاشیه سود مورد انتظار ، و هزینه های مورد نیاز بازاریابی

توصیف و توضیح برآورد هزینه ها ، ایجاد و ارائه محصول و خدمات نهایی

پیش بینی فهرست مدیران ، پرسنل و عناوین ، پست ها و سوابق کاری ، تجارب و مهارتها و میزان برآورد هزینه ها

توصیف خلاصه اختراعات ثبت شده ، کپی رایت ها و علایم تجاری بدست آمده

قوانین ومقررات کلیدی دولت در ارتباط با برنامه های زیست محیطی و دفع زباله و برنامه های شرکت جهت انطباق با آنها

توصیف و پیش بینی خطرات مهم بحران ساز رو در رو با شرکت و ارائه استراتژی های لازم

تهیه لیست جدول زمانی/فرصتی رویدادهای مهم سرمایه گذاری شرکت

پیش بینی های مالی و ارائه فرضیه های کلیدی و اساسی

پیش بینی و تعیین میزان حقوق صاحبان سهام شرکت و زمان شروع و بازگشت سرمایه سرمایه گذاران

توصیه های نهایی برای اجرا/عدم اجرای ایده کسب و کار

 

فرم درخواست مطالعه امکان سنجی (FS)

چرا باید طرح کسب و کار بنویسم ؟

اساساً طرح کسب و کار نوشته می‌شود تا بتواند در وهله اول راهنمای سازمان در فعالیت خود برای رسیدن به اهدافش باشد. علاوه بر این، کاربرد مهم و اصلی طرح کسب و کار هنگامی است که سازمان نیاز دارد فرد یا سازمانی برای انجام کاری قانع نماید. اگرچه معمولاً طرح کسب و کار برای تأمین سرمایه استفاده می‌شود ولی در مواقع دیگر نظیر فروش کسب و کار و ادغام دو شرکت (Merger & Acquisition) و قرارداد مشارکت در پروژه‌ها (Joint Venture) نیز به کار می‌رود.

برای گرفتن وام چه به صورت انتشار اوراق مشارکت یا اوراق قرضه و چه به صورت دریافت پول از بانک لازم است که شرکت طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. در صورت انتشار اوراق قرضه نیز بانک یا مؤسسه منتشرکننده بر اساس طرح کسب و کار شرکت، ارزیابی مالی اعتباری (Financial Credit Rating) به عمل می‌آورد و بر این مبنا نسبت به تعیین نرخ بهره و انتشار اوراق اقدام می‌کند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای طرح کسب و کار، به ویژه در مورد کارآفرینانی که در مرحله راه‌اندازی کسب و کارشان قرار دارند، جذب سرمایه اولیه از طریق سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر (Venture Capitalist) است. این سرمایه‌گذاران در ازای شریک شدن در یک کسب و کار بخشی یا تمام سرمایه اولیه راه‌اندازی یا در برخی موارد طرح‌های توسعه یک شرکت را تأمین می‌نمایند.

شرکت در مسابقات طرح کسب و کار (Business Plan Competition) یکی دیگر از انگیزه‌های نوشتن طرح است. چنین مسابقاتی که در سطح دانشگاهی و ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شوند، هدف توسعه‌ی کارآفرینی را دنبال می‌کنند. افراد جوان به‌ویژه دانشجویان طرح تبدیل ایده‌های خود را به کسب و کارهای انتفاعی و غیرانتفاعی می‌نویسند و با شرکت در مسابقات از جوایز و کمک‌هایی برای راه‌اندازی کسب و کار خود بهره‌مندمی‌شوند. در ایران علاوه بر جشنواره هایی که در دانشگاه ها برگزار می شود ، جشنواره شیخ بهایی بصورت ملی و سالانه برگزار می گردد . بخش مسابقه‌ای جشنواره شیخ بهایی شامل طراحان کسب و کار، فن‌آفرینان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فن‌آفرینی با محتوا و نظام داوری ویژه و در دو بخش طراحی طرح کسب وکار دانشجویی و آزاد قابل ارائه می باشد .

مراکز رشد و پارک های فن آوری امکان برخورداری شرکت‌های مستقر از امکاناتی نظیر دفتر کار، خدمات مشاوره، امکانات اداری، و برخی تسهیلات مالی را فراهم می‌آورند. متقاضیان حضور در مراکز و پارک‌ها باید پیش از هر چیز طرح کسب و کار خود را آماده نمایند و بتوانند توجیه‌پذیر و فن‌آورانه بودن کسب و کار خود را نشان دهند.

شرکت‌هایی که قصد عرضه سهام خود را به عموم دارند، لازم است جزئیات کاملی از وضع موجود شرکت، برنامه‌های آینده، و پیش‌بینی‌های خود از آینده‌ی شرکت را به سازمان بورس و نیز خریداران اطلاع دهند. طرح کسب و کار این شرکت‌ها باید از بخش مالی منسجم و کاملاً دقیقی شامل تحلیل‌های مالی (Financial Analysis) به ویژه ارزش‌گذاری (Valuation) سهام باشند.

به دلایل مختلفی ممکن است دو شرکت با یکدیگر وارد مذاکره شوند. ممکن است شرکتی قصد داشته باشد نمایندگی یک شرکت دیگر را اخذ نماید، یا آنکه به صورت مشترک با شرکتی وارد مناقصه شود، یا تحت لیسانس شرکتی به تولید بپردازد. در همه‌ی این موارد لازم است که شرکت پیشنهاددهنده پیش از شروع مذاکره یا حین آن طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. طبیعتاً در چنین طرح‌هایی عمده تمرکز بر وضع موجود شرکت و قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود آن است.

مشاوره کسب و کار ما

مجموعه تک با الهام از چندین سال تجربه ارائه خدمات مشاوره در حوزه کسب و کار ، روشی را که برای ارائه این خدمات دنبال می کند شامل مراحل ذیل است :

  • ارزیابی و بررسی توانمندی های کارآفرین
  • کمک به کارآفرین در شناسایی فرصت متناسب با توانمندیها خود
  • ارزیابی محیط کسب وکار
  • ارزیابی فرصت و بررسی امکان درآمدزایی کسب وکار
  • بررسی رقبا و محصولات مشابه و کمک به ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا
  • طراحی مدل کسب وکار و بررسی میزان موفقیت آن
  • مشاوره در حوزه اجرا و پیاده سازی کسب وکار نوپا
  • تدوین برنامه بازاریابی برای کسب و کار
  • تدوین برنامه منابع انسانی

ثبت درخواست مشاوره

فرم تماس

هدف ما ارائه بهترین خدمات به شما می باشد . مشتاقانه منتظر نظرات و انتقادات شما هستیم .

اطلاعات تماس

آدرس:
خراسان رضوی - مشهد - ابتدای بلوار پیروزی - جنب میدان شهید کاوه (جام عسل) - دانشکده فنی و مهندسی مشهد (شهید محمد منتظری) - مرکز تحقیقات کارآفرین (تک) - شرکت تدبیرگران کارآفن صنعت (تک)
 

با ما در تماس باشید