rnrnrn
nیک مخترع ایلامی از اختراع خود که مکملی برای انرژیزا کردن ضایعات غیرقابل بازیافت است میگوید.
n
n«پویا محمدی» : هدف از اختراع مکمل سوخت دیزلی طرح این است که آن دسته از ضایعات پلاستیک که قابل بازیافت نیستند با انحلال در بیودیزل از انرژی آنها استفاده کرده و از آلودگی محیطی زبالههای پلیمری جلوگیری کرد خوشبختانه نتیجه متحیرکننده آزمون تزریق سوخت به موتور، سبب تولید سوختی به عنوان مکمل سوخت دیزل شد.
n
nاین مخترع ادامه داد: تقاضا برای سوخت در حال افزایش است، منابع سوختهای فسیلی روزبهروز در حال کاهش میباشند. تجاریسازی سوختهای زیستی، یک روش مؤثر برای مقابله با مسئله کمبود منابع سوختی و آلودگی محیط زیست است.
”
————————————-
nوی با بیان این که بیودیزل یک سوخت زیستی تجدیدپذیر با قابلیت جایگزینی و یا به عنوان مکمل برای سوخت دیزل بکار برده میشود، خاطر نشان کرد: بیودیزل از روغنهای گیاهی و چربیهای حیوانی طی فرایند ترانس-استریفیکاسیون تولید میشود. در این فرایند تریگلیسیرید با الکل در حضور کاتالیزور بازی واکنش داده و بیودیزل به همراه گلیسیرین به عنوان فرآورده جانبی تولید میشود. بیودیزل بر روی آلایندههای خروجی حاصل از احتراق در موتور شامل ذرات جامد، کربن مونوکسید، هیدروکربنهای سوخته نشده تأثیر بسزایی دارد.
n
nاین کارشناس گفت: با وجود اینکه بیودیزل به عنوان منبع سوخت تجدیدپذیر با میزان آلاینده کم و خاصیت روانکاری بالا شناخته شده است، دارای معایبی از جمله هزینه بالای مواد اولیه، عملکرد پایین، افزایش میزان اکسیدهای نیتروژن حاصل از احتراق، کاهش اندکی در عملکرد موتور و افزایش مصرف سوخت میباشد.
n
nمحمدی درصد قابل توجهی از زبالههای شهری را انواع پلیمرها عنوان کرد که مرسومترین روش برای از بین بردن ضایعات، سوزاندن با هزینه بالا است که آلایندههای حاصل از آن برای محیطزیست مشکلساز است، افزود: با توجه به اینکه ضایعات پلیمری در دفنگاهها مدفون میگردد اما این روش نیز علاوه بر هزینه دفن بالا، نیاز به فضا برای دفنگاه، تخریبپذیری پلیمرها بسیار به ندرت صورت میگیرد.
n
nمحمدی ضمن اشاره به مقرون به صرفه بودن عملکرد کشورهای توسعه یافته در خصوص بازیافت ضایعات پلیمری و بازگرداندن آنها به چرخه مصرف به روشهای مختلف، تصریح کرد: ضایعات پلیمرهای چندبار بازیافتی و یا غیر قابل بازیافت، منبع پتانسیل شیمیایی و انرژی ارزان قیمت محسوب میشوند که بازیافت انرژی آنها روشی مناسب و اقتصادی به شمار میرود.
n
nمخترع مکمل سوخت دیزلی در مورد نتایج پژوهش خود بیان کرد: انحلال درصدهای مختلف ضایعات پلیمری در بیودیزل طی شرایط خاص شیمیایی و فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل شیمیایی (قابلیت و پایداری انحلال)، خواص شیمی- فیزیکی سوخت (چگالی، ویسکوزیته، نقطه ابری شدن، نقطه اشتعال) و احتراق در موتور دیزل (پارامترهای عملکردی موتور و همچنین آلایندههای خروجی) در دو مقاله ISI و یک مقاله علمی پژوهشی به تفسیر ارائه شد.
n
nمحمدی با تاکید بر اینکه ترکیب بهینه ضایعات پلیمری در بیودیزل به منظور اختلاط ۵ درصد با سوخت دیزل، دیزل +۵ نامیده شد، خاطر نشان کرد: افزودن دیزل +۵ به سوخت دیزل سبب کاهش تمامی آلایندهها از جمله کربن مونوکسید، دوده و اکسیدهای نیتروژن به میزان قابل توجهی میشود که دیزل +۵ با حفظ توان ترمزی ثابت برای موتور، میزان مصرف سوخت را به سبب ارزش حرارتی بالای پلیمر کاهش میدهد.
n
nوی تاکید کرد: نوآوری دیزل +۵ در مدیریت همزمان مصرف سوخت دیزل، آلایندههای خروجی موتور دیزل (آلودگی هوا) و همچنین پسماند پلیمری است در واقع دیزل +۵ به حفظ منابع سوخت فسیلی کمک کرده، بحران آلودگی هوا را تضعیف و همچنین آلودگی زیست محیطی حاصل از دفنگاههای زبالههای پلیمری را کاهش میدهد.
n
nمحمدی ادامه داد: افزودن مکملهای پیشین ماهیت فسیلی و یا شیمیایی داشته و موجب کاهش آلایندگیها نبوده است البته افزودن بیودیزل به تنهایی همراه با معایبی است که با جایگزین کردن دیزل +۵ علاوه بر بهرهمندی از مزایای بیودیزل، معایب آن که افزایش اکسیدهای نیتروژن، کاهش توان ترمزی موتور و افزایش مصرف سوخت است تا حد زیادی برطرف کرد.
n
nمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد برآورد هزینه تولید و به صرفه بودن یا نبودن این سوخت، تصریح کرد: با وجود مصرف زیاد سوخت دیزلی در سطح کشور، تولید و افزودن دیزل +۵ به آن سوخت به صرفه خواهد بود البته دیزل +۵ قابل افزودن به سوخت دیزلی قبل از توزیع است و همچنین میتوان به صورت بطریهای ۴ لیتری به مصرف کنندگان عرضه کرد. طبیعتاً حداکثر میزان تولید دیزل +۵ به اندازه ۵ درصد سوخت دیزل تولیدی خواهد بود که با احتساب مبلغ ۱۰۰۰ تومان برای هر لیتر سوخت بیودیزل و محاسبه قیمت تمام شده سوخت دیزل +۵ با لحاظ کردن هزینه پلیمر، حلال، فرایندهای تولید و …، نهایتاً دیزل +۵ با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان قابل عرضه به بازار خواهد بود.
n
nوی با بیان این امر که سودی بالاتر از سلامت جامعه، هوای پاک و کمک به حفظ منابع فسیلی ارزشمند نیست، اظهار کرد: مسلماً تولید این سوخت سودآوری به دنبال دارد چرا که با وجود برطرف نشدن نقایص این سوخت بصورت صددرصد هنوز در سطح جهانی در حال تولید و استفاده از آن هستند.
n
nدارنده گواهینامه سوخت مکمل دیزل در سطح ملی ضمن اشاره به اینکه این سوخت در تمامی موتورهای دیزلی (گازوییلی) قابل استفاده است، یادآور شد: در صورت استفاده از این سوخت در موتورهای قدیمی هیچ نیازی به تغییر در سیستم سوخترسانی موتور وجود ندارد.
n
nمحمدی با تاکید براینکه این اختراع هیچگونه نمونه مشابه خارجی ندارد افزود: در جشنواره شکوفایی و نوآوری بنیاد نخبگان دهه فجر امسال وارد مراحل تجاری سازی خواهد شد.
n
nاین مخترع با تاکید بر این اصل که به تبع اخذ تأییدیه علمی بنیاد نخبگان، از حمایتهای این ارگان بهرهمند خواهد شد، خاطر نشان کرد: با توجه به حمایت بنیاد نخبگان از صاحبان ایده با هدف نمونهسازی ایدهها فرصتی مناسب برای پیشبرد طرحهای علمی به حساب میآید.
n
nمحمدی در مورد حضور اختراع سوخت مکمل دیزل در همایشها یا جشنوارههای ملی و بینالمللی گفت: نتایج اجرای طرح در دو مقاله ISI و یک مقاله علمی پژوهشی چاپ و در بیش از ۱۰ کنفرانس ملی و بین¬المللی ارائه گردید همچنین دیزل +۵ در جشنواره و نمایشگاه اختراعات و محصولات جدید آمریکا سال ۲۰۱۲ (INPEX 2012) مدال طلا (Gold Merit Award) دریافت کرد و علاوه بر آن توانست تاییدیه بنیاد ملی نخبگان را پس از شرکت در جشنواره شکوفایی و نوآوری زاگرس دریافت کند.
n
nوی به صاحبان ایده و اندیشه توصیه کرد: برای ایدههای خود ارزش قائل باشند، تواناییهای خود را دست¬کم نگیرند، با عزمی جزم ایدههای خود را عملی کنند.
n
nمحمدی در پایان گفت: درست است که یک ایده برای اولین بار به ذهن شما خطور میکند ولی احتمال این را بدهید که خیلیها با این مشکل روبهرو شدهاند. کافی است یکی از آنها سمجتر از شما بوده باشد! پس قبل از هر کاری مطالعهای جامع بر روی نمونههای مشابه و قبلاً ساخته شده داشته باشید.
n
n
nمنبع ایسنا
‘