rnrnrn
n
n
n
n
n
nبه گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی سامتی در جمع اعضای کمیته شورای راهبردی پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش اتاق اصفهان اظهارداشت: آموزش و پژوهش را محورهای اصلی فعالیت دانشگاه ها است ولی ضعف عمده فعالیت های دانشگاهی، تقاضا محور نبودن فعالیت های پژوهشی از سایر بخش ها است
”
————————————-
n.
n
nوی وجود سیستم تصمیم گیری متمرکز در نظام آموزش عالی کشور و ارتباط ضعیف آن با بخش اجرایی اقتصادی را یکی از چالش های ارتباط بین صنعت و دانشگاه دانست و گفت: عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان دانش در قالب یک بازار می توانند ارتباط موفقی را ایجاد کنند.
n
nسامتی خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط صحیح بین دانشگاه و بازار می تواند منجر به علامت دهی صحیح دانشگاه به بازار در تولید محصولات جدید و مورد نیاز باشد.
n
nوی جمع آوری اطلاعات مراکز پژوهشی در سطح استان، کشور و همچنین مراکز تحقیق و توسعه را نخستین اقدام برای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی برشمرد و گفت: طبقه بندی مطالعات انجام شده در سه سطح مطالعات بنیادی(آزمایشگاهی)، طرح کارگاهی(پایلوت) و طرح کارخانه ای و پالایش طرح ها به منظور تجاری سازی آنها از دیگر اقدامات لازم در این زمینه است.
n
nوی ارزیابی اقتصادی طرح های سرمایه گذاری را از دیگر بخش های این طرح عنوان کرد و گفت: ایجاد ارتباط بین صنعتگران و سرمایه گذاران با پژوهشگران جهت تسهیل فرایند تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی مهم و ضروری است.
n
nوی افزود: بازاریابی و انجام تحقیقات بازار برای دستاوردها و مشاوره در تحلیل اقتصادی طرح ها، تهیه طرح های توجیه فنی و اقتصادی(FS)، تهیه طرح های کسب و کار(BP) و ارزش گذاری دستاوردهای پژوهشی را از دیگر بخش های این پیشنهاد است.
n
nسامتی ترویج فرهنگ تجاری سازی ایده ها در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را مهم و اثرگذار دانست و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی، مشاوره در حوزه های مختلف تجاری سازی، بازار یابی،کنترل پروژه می تواند از بخش های مهم پروژه تجاری سازی ایده ها باشد.
n
nسامتی تاسیس شرکت خدمات پژوهشی و انعقاد توافق نامه با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در استان و کشور و همچنین انعقاد توافق نامه همکاری با اتاق بازرگانی را فاز صفر این پروژه برشمرد و گفت: در فاز اجرایی باید طرح ها، پایان نامه و فعالیت پژوهشی انجام شده در قالب بانک اطلاعاتی سازمان دهی و در گام نخست اقدام به مطالعه آن به منظور ارزیابی تجاری بودن صورت گیرد.
n
nرئیس کمسیون آموزش و پژوهش های کاربردی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:شرکت ها برای حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی باید با شرایط روز جهان هماهنگی پیدا کنند.
n
nمرتضی بیشه ایجاد بخش تحقیق و توسعه در هر بنگاه اقتصادی را عامل موثر در حضور فعال در عرصه بازار دانست و گفت:متاسفانه از هشت هزار واحد صنعتی استان تنها ۱۰۰ واحد دارای بخش تحقیق و توسعه است و این در حالی است که سهم این واحدها در بازارهای جهانی بسیار اندک است.
n
nوی تاکید کرد:واحد تولیدی که حتی یک نفر در بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد نمی تواند در دراز مدت موفق باشد.
n
nبیشه افزود: در شرایطی که نرخ ارز واقعی شده، فرصت بسیار مناسبی برای واحدهای تولیدی برای تقویت صادرات است و استفاده از تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی می تواند آنان در بازار رقابت کمک کند.
n
nوی از مدیران واحدهای تولیدی استان خواست که از مشاوران تحقیق و توسعه برای ایجاد این بخش در واحد خود استفاده کنند.
n
nمدیر آموزش و پژوهش های کاربردی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: پروژه عارضه یابی صنعت و دانشگاه می تواند به تجاری سازی فعالیت های دانشگاهی و اثرگذاری آن کمک کند.
n
nجمشید تقسیمی اقدام به تجاری سازی ایده ها و پژوهش های دانشگاهی را گامی مهم در تقویت و توانمند سازی واحدهای تولیدی برشمرد
‘