rnrnrn
n
n
nقايق هوايي با قابليت تردد در مناطق آبي كمعمق براي استفاده در امداد و نجات و گردشهاي تفريحي، توسط محققان يك شركت دانش بنيان پارك علم و فناوري پرديس طراحي و ساخته شد.
”
————————————-
nابراهيم اميني، مديرعامل اين شركت دانش بنيان در گفتوگو با ايسنا، با بيان اين كه اين قايق با سيستم رانشي در هوا عمل ميكند گفت: هوايي بودن اين قايق به دليل آن است كه سيستم رانشي آن در هوا كار ميكند و قايق بودن آن به دليل حركت آن در آب است.
nوي ادامه داد: طول اين قايق شش متر است وابعادي نزديك به خودروي معمولي دارد. قابل حمل توسط وسيلههاي كشنده معمولي براي انتقال به آبهاي ساحلي است و مهمترين مزيت آن نسبت به نمونههاي خارجي طراحي ساده و ارزان بودن اين قايق هوايي است كه به دليل استفاده از موتور خودرو است.
nبه گفته مديرعامل شركت سازنده قايق هوايي، سرعت اين قايق در طراحي اوليه ۵۵ كيلومتر در ساعت است كه با استفاده از موتورهايي با توان بالاتر به ۸۰ تا ۹۰ كيلومتر در ساعت نيز ميرسد.
nاميني در خصوص مزاياي اين قايق هوايي افزود: هزينه ساخت و راهاندازي اين قايق هوايي بسيار پايين بوده و توليد صداي آن نسبت به نمونههاي ديگر بسيار كمتر است. محدوديت آبخور نيز ندارد؛ يعني در مناطقي با مقدار كم آب نيز قابليت تردد دارد.
nوي با بيان اين كه اين قايق هوايي در مناطق سيلزده قابل استفاده بوده و قدرت مانور بالايي نيز دارد، اظهار كرد: اين قايق هم جنبه امداد و نجات و هم جنبه تفريحي دارد و براي گشت شيلات، نيروي انتظامي و حفاظت محيط زيست نيز قابل استفاده است.
nاميني در پايان در خصوص قطعاتي كه در ساخت اين قايق استفاده شده، تصريح كرد: قايق هوايي با تجهيزات و قطعاتي كه در بازار كشور موجود بوده ساخته شده؛ همچنين موتور آن از موتورهاي ساخت داخل است كه باعث ارزانتر شدن آن شده است.
‘