rnrnrn
برگزاري جلسه شوراي سياستگذاري و هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مالكيت معنوي

برگزاري جلسه شوراي سياستگذاري و هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مالكيت معنوي

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



برگزاري جلسه شوراي سياستگذاري و هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مالكيت معنويReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nجلسه شوراي سياستگذاري و هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مالكيت معنوي با حضور معاون وزير دادگستري و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي در وزارت دادگستري برگزار شد.

————————————-

n

nبه گزارش ايسنا،‌ در ابتداي اين جلسه ميرحسيني مشاور وزير دادگستري و دبير شوراي سياست‌گذاري گزارشي درباره آخرين تحولات وضعيت مالكيت فكري داخل و خارج كشور ارائه كرد.

n

n

nدبير شوراي سياست‌گذاري و هماهنگي حقوق مالكيت معنوي گفت: لايحه جامع مالكيت ادبي و هنري و حقوقي مرتبط با جلسات متعدد كميسيون فرعي لوايح دولت مطرح و در حال حاضر مراحل نهايي خود را طي مي‌كند.

n

n

nوي افزود: همزمان تعدادي از مواد لايحه ياد شده در كميسيون اصلي مطرح و مورد تصويب قرار گرفته است. با توجه به اهميت لايحه ياد شده درخواست دستگاه‌هاي ذيربط تسريع در تصويب آن است. ضمناً برخي از دستگاه‌ها در رابطه با لايحه ياد شده نظراتي دارند كه كميسيون در حال بررسي نهايي آنهاست.

n

nوي هم‌چنين در رابطه با آخرين وضعيت لايحه جامع حمايت از مالكيت ادبي و هنري و حقوقي مرتبط و ضرورت اصلاح قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علائم تجاري به حضار گزارش ويژه داد.

n

nميرحسيني هم‌چنين گزارش آخرين وضعيت مربوط به اصلاح آئين‌نامه قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علايم تجاري در رابطه با ارزيابي اختراعات و ضرورت تصويب فوري آن را ارائه كرد.

n

nوي گفت: قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علايم تجاري در سال ۱۳۸۶ و براساس اصل ۸ قانون اساسي براي مدت پنج سال تصويب شده است. با توجه به نزديكي تاريخ انقضاء، اصلاح و تمديد آن ضروري به نظر مي‌رسد.

مطلب پیشنهادی:   دومین کنفرانس آینده‌پژوهی ۱۷ خرداد برگزار می‌شود

n

nميرحسيني به نشست تريپس درباره مبارزه با كالاهاي تقلبي و تحليل قانون جديد گمرك جمهوري اسلامي ايران بويژه، (ماده ۱۲۲) در رابطه با جلوگيري از ورود كالاهاي تقلبي اشاره كرد و گفت: مبارزه و جلوگيري از ورود كالاهاي تقلبي از جمله موضوعات مهم در حوزه اجراي حقوق مالكيت معنوي است.

n

nوي افزود: در سال ۱۳۹۰ قانون گمرك اصلاح و در ماده ۱۲۲ مواردي در رابطه با ممنوعيت ورود قطعي كالاهاي داراي نام يا نشاني كه موجبات اغفال خريدار و مصرف كننده نسبت به سازنده يا محل ساخت يا خواص يا مشخصات اصلي آن كالاست، آمده است. تحليل ماده ياد شده و نواقص آن و همچنين ظرفيت‌هاي آن براي جلوگيري از ورود كالاهاي تقلبي ضروري به نظر مي‌رسد.

n

nمشاور وزير دادگستري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نشست كشورهاي هم فكر در بالي – اندونزي راجع به دانش سنتي، فولكلور و منابع ژنتيك، گفت: همواره در طول جلسات كميته بين‌الدولي دانش سنتي، فولكلور و منابع ژنتيك بين كشورهاي در حالا توسعه و توسعه يافته در رابطه با نحوه حمايت از مقولات ياد شده اختلاف نظر بوده و كشورهاي در حال توسعه يافته با اين نگاه مخالف بوده و حداكثر بر تدوين يك سند موثر و غير الزام‌آور تاكيد دارند.

n

nوي گفت: كشورهاي همفكر بر تدوين يك يا چند سند الزام‌آور بين‌المللي درباره اين مورد اصرار داشته و تاكنون براي همسو كردن نظرات جلسات متعدد (سه‌ جلسه) داشتند. كشور جمهوري اسلامي ايران همواره از نگاه كشور‌هاي همفكر و متن پيشنهادي آنها حمايت كرده است.

n

nمير حسيني همچنين به كمك‌هاي فني وايپو و درج فرش دستباف در پيش‌نويس سند حمايت از نمودهاي دانش سنتي اشاره كرد و گفت: در جريان مذاكرات كميته بين‌الدولي دانش سنتي، منابع ژنتيك و فولكلور كه در تيرماه سال جاري در ژنو صورت گرفت با تلاش نمايندگي كشورمان در ژنو فرش دستباف به عنوان يكي از نمود‌هاي ملموس فولكلور وارد سند مذاكراتي مربوط شده است.

مطلب پیشنهادی:   اختراعی بی نظیر در کشور بواسطه مخترع خراسان جنوبی

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۲-۰۹-۱۱ ۱۶:۳۱:۵۶’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!