rnrnrn
محققان چینی موفق به ساخت دندان از ادرار شدند

محققان چینی موفق به ساخت دندان از ادرار شدند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



محققان چینی موفق به ساخت دندان از ادرار شدندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

nدانشمندان از ادرار انسان به عنوان یکی از دور از ذهن ترین منبع، یک دندان ابتدایی ساختند.

n

n

n

n

n نتایج این تحقیقات که در مجله ترمیم سلولی منتشر شده نشان می دهد که ادرار را می توان به عنوان منبع سلولهای بنیادینی به کار برد که به نوبه خود می تواند ساختارهای کوچک دندان مانند رشد دهد.

n

nیک تیم از محققان چینی امیدوارند که این تکنیک بتواند به عنوان راهی برای جایگزین شدن دندان از دست رفته مورد استفاده قرار گیرد


————————————-

n.

n

nالبته سایر محققان عرصه سلولهای بنیادین هشدار دادند که این هدف با چالشهای بسیاری رو به رو است.

n

nگروه های مختلفی از محققان سراسر جهان به دنبال یافتن راهی برای رشد دندان جدید برای جایگزین کردن دندانهایی است که در اثر بالارفتن سن و یا بهداشت ضعیف دهان و دندان از دست می روند. سلولهای بنیادین که می تواند به انواع بافت تبدیل شود عرصه محبوبی برای انجام این تحقیقات بوده است.

n

nگروه محققان چینی این تحقیقات را در موسسه زیست پزشکی و بهداشت گوانگ‌ژو انجام داده اند و از ادرار به عنوان نقطه آغاز این تحقیقات استفاده کردند. سلولهایی که معمولا از بدن عبور می کنند در آزمایشگاه کشت شده اند و طوری پردازش می شود که به سلولهای بنیادین تبدیل شوند.

n

nترکیبی از این سلولها و سایر مواد بدست آمده در موش کاشته شد. محققان اظهار داشتند که پس از سه هفته دسته ای از سلولها شبیه به یک دندان پدید آمدند، این ساختار دندان مانند دربرگیرنده عصب دندان، عاج دندان و مینا بود اما ساختار آن به سختی دندان طبیعی نبود.

مطلب پیشنهادی:   امکان عمل جراحی سمعک‌های قابل کاشت در جنوب کشور

n

nاین تحقیقات به سرعت نمی تواند گزینه جدیدی برای دندان پزشکان باشد، اما محققان اظهار داشتند که این تحقیقات می تواند به مطالعات بیشتر در راستای بازسازی کامل دندانهای انسان برای درمان بالینی منتهی شود.

n

nاین درحالی است که منتقدان این پروژه از جمله کریس میسون به عنوان دانشمند عرصه سلولهای بنیادن از دانشگاه کالج لندن اظهار داشت که ادرار نقطه ضعیفی برای آغاز این تحقیقات بوده است و بدترین منبع درنظر گرفته می شود. میزان سلولهای ادرار بسیار کم است و تأثیر تبدیل آنها به سلولهای بنیادین کارآمد نیز بسیار پایین است.

n

nوی افزود: خطر آلودگی با باکتری نیز در این منبع بسیار بیشتر از سایر منابع سلولی وجود دارد.

n

n

nمنبع : خبرگزاری مهر

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!